W ostatnich latach rola prawników zmieniła się diametralnie. Podczas gdy kiedyś ich zadaniem była obsługa klientów i walka o ich prawa w sądzie, dziś prawnik musi również być w stanie promować siebie i swoje usługi, sprzedawać swoje umiejętności i wiedzę oraz dbać o reputację swojej firmy.
Aby odnieść sukces w tym nowym środowisku, prawnicy muszą rozumieć nowoczesne zasady i strategie marketingowe; posiadać umiejętność tworzenia atrakcyjnych treści, które przyciągną klientów; oraz umiejętność efektywnego korzystania z technologii.
Zapotrzebowanie na te umiejętności gwałtownie wzrosło w ostatnich latach, ponieważ technologia sprawiła, że kontakty międzyludzkie stały się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, ale oznacza to również, że istnieje ostra konkurencja o pracę między prawnikami, którzy starają się wyróżnić z tłumu.
Wraz z rozwojem gospodarki wolnorynkowej gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na profesjonalną obsługę prawną firm. W tym czasie w Polsce istniało tylko kilka kancelarii prawnych specjalizujących się w obsłudze prawnej firm. Firmy te wykorzystały okres dobrej koniunktury gospodarczej i bardzo szybko się rozwinęły.
Na początku lat 90. Polska była jeszcze krajem komunistycznym. Na rynek wchodziły jednak międzynarodowe kancelarie prawne, które zaczęły zaspokajać zapotrzebowanie na prawników. Ułatwiło to zagranicznym korporacjom wejście na ten nowy dla nich rynek. Pracy dla prawników korporacyjnych było pod dostatkiem.
Jedynym narzędziem do pozyskiwania nowych zleceń był faks, na który zlecenia przychodziły „same”. Po latach, gdy rynek usług prawniczych stał się nasycony, czekanie na faks już nie wystarczało.
W przeszłości partnerzy byli awansowani na podstawie zasług i lat pracy. Obecnie główny nacisk kładzie się na działania związane z rozwojem biznesu, takie jak pozyskiwanie klientów. Od partnerów oczekuje się pozyskania określonej liczby klientów rocznie, a ich awanse często zależą od tego, czy uda im się to osiągnąć. Może to być problematyczne, ponieważ motywuje partnerów do przyjmowania klientów nie dlatego, że mają dla nich dużo pracy, ale dlatego, że przynoszą firmie dochody. Możesz zobaczyć porada prawna cennik, po to, by upewnić się, że prawnik prowadzi sprawę po opłaceniu odpowiedniej ceny. Jeśli nie wygrasz sprawy lub nie otrzymasz żadnych usług od prawnika, masz prawo do zwrotu wszystkich wniesionych opłat.
Ten trend skłonił niektórych ludzi do zastanowienia się, czy etyczne jest wywieranie przez firmy prawnicze presji na swoich partnerów, by przyjmowali klientów, których nie znają dobrze lub którzy mogą do nich nie pasować.
Internet odgrywa coraz ważniejszą rolę w sprzedaży usług prawnych. Strona internetowa kancelarii prawnej jest już podstawą, ale teraz nadszedł czas, aby przenieść swoją obecność w Internecie na wyższy poziom. Coraz ważniejszą rolę odgrywają portale społecznościowe, gdzie należy mieć nie tylko profil osobisty, ale także profil firmowy – zarówno na LinkedIn, jak i na Facebooku.
LinkedIn jest skierowany do profesjonalistów, więc upewnij się, że Twój profil osobisty odzwierciedla Twoje doświadczenie zawodowe i osiągnięcia. Na Facebooku warto pokazać swoją osobowość, publikując zdjęcia i wpisy na temat swoich zainteresowań i hobby.
Prawnik musi być dobrym marketingowcem, umieć się sprzedać na portalach społecznościowych. Oprócz wykonywania swojego zawodu prawnik musi się wyróżniać – atrakcyjną szatą graficzną, profesjonalną treścią, odpowiednio dostosowaną do odbiorców danego portalu.
Kancelarie prawne zaczynają czerpać inspirację z firm doradczych, oferując swoim klientom konkretne „produkty” prawne, dostosowane do aktualnej sytuacji. Tak było w przypadku wprowadzenia RODO czy innych nowych regulacji.
Do produktów tych należą:
-doradztwo prawne dla startupów
-doradztwo prawne w zakresie międzynarodowej działalności gospodarczej
-doradztwo prawne dla firm zajmujących się handlem elektronicznym i wiele innych…
Ponieważ prawnicy i kancelarie prawne stają się coraz bardziej konkurencyjni, wielu z nich zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest dobry wizerunek. Dotyczy to zwłaszcza młodszych pracowników, którzy coraz częściej domagają się dobrego traktowania przez pracodawcę.
Aby przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników, kancelarie prawne muszą zapewnić atrakcyjne i komfortowe środowisko pracy. Muszą także oferować świadczenia, które sprawią, że pracownicy poczują się docenieni, a także możliwości rozwoju w ramach firmy.
Choć kancelarie prawne tradycyjnie postrzegane były jako zespoły ekspertów merytorycznych skupionych wyłącznie na pracy z klientem, ten obraz staje się mitem. Coraz częściej to małe lub duże korporacje lepiej radzą sobie na rynku, ponieważ obok prawników zatrudniają wielu specjalistów, którzy wspierają ich pracę. Nadszedł czas na zmianę sposobu myślenia o zawodzie prawnika.